trafikflygplan.blogg.se

hej jag heter mattias. jag gillar trafikflygplan.

Austrian från Wien till Sofia

Publicerad 2020-10-25 00:32:45 i Flight Report,

hej och välkomna till flygrapport.
 
Rapporten handlar om en flygning från Wien till Sofia.
 
 
 
 

Ett mycket varmt välkomna till del 2 av min nuvarande serie som täcker mina första flygningar efter lockdown, mina damer och herrar! Efter 178 dagar av att ha varit på marken hade jag äntligen nöjet att ta mig till himlen igen, för en månads resa till min vanliga destination Sofia, Bulgarien. Jag hade ursprungligen planerat att flyga till Sofia i mitten av juli, men bara några dagar innan det österrikiska regeringen förbjöd alla flygningar till och från Bulgarien och en handfull andra östeuropeiska länder på grund av den dåliga hanteringen av pandemin i dessa länder. Tack vare Lufthansas mycket generösa ombokningspolicy kunde jag inte bara flytta mina flygningar till ungefär en månad senare än ursprungligen planerat, men jag kunde också ändra min ursprungliga flygplats från Wien till Innsbruck, även om du delvis kan läsa om det 1.


Ursprungligen var jag tänkt att flyga en enkel returresa från Wien till Sofia och tillbaka. Vid bokningstillfället såg resplanen ut så här:

 

OS799 | Wien - Sofia | Embraer 195
OS800 | Sofia - Wien | Airbus A320

 

 

Även i stället var flygningen OS799 inställd och returflygning drevs av en Dash 8.

 

 

Observera att när jag bokade om flygningarna var OS797 tänkt att drivas av en A319, och retur OS800 var tänkt att drivas av en Embraer 195, så utrustningen på returen kan ändå ändras.

 

 

 
 
 
Jag bokade ursprungligen den här resan som en VIE-SOF-tur och returbiljett för 480 euro, och utan extra kostnad kunde jag lägga till Innsbrucks sektorer av resan när mina resplaner ändrades på grund av pandemin.
 
 
Efter en kort bussresa från Dash 8 som flög mig från Innsbruck befann jag mig vid Terminal 3s Pier North, det senaste tillskottet av Wiens flygplats, och hem för de flesta Star Alliance-flygningar. Men på grund av den minskade efterfrågan går alla flygningar, oavsett flygbolag, för närvarande från Pier North. En åktur för rulltrappan kom jag senare precis nära taxfree-butiken.
 
 
 
 
 
Jag förväntade mig inte att något skulle vara öppet, så naturligtvis blev jag förvånad över att se att både taxfree-butiken och restaurangen Jamie Oliver var öppna.
 
 
 
 
 
 
 
 Efter att ha granskat taxfree-butiken gick jag till SKY Lounge Schengen, som är den enda loungen som är öppen i hela flygplatsen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På grund av stängningen av alla Austrian lounger har passagerare som flyger i en premiumkabin i ett Lufthansa Group-flygbolag, liksom Miles & More Senators och HON Circle tillgång till loungen. Men alla andra Business Class-passagerare och Priority Pass-medlemmar har också tillgång till loungen, så som ni kan föreställa er kan loungen bli ganska upptagen. Men när jag kom, var jag en av cirka 7 andra personer i loungen, vilket gav mig chansen att ta några bilder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bakom den provisoriska muren var en konstruktionszon, vilket inte var ett problem ... först.
 
 
 
Jag gjorde mig bekväm på en hög soffa.
 
 
 
 
 
 
Mitt val av mat bestod av bara några pålägg och ett glas mjölk, eftersom jag fortfarande var nöjd med min frukost på OS913.
 
 
 
 
 
 
På tal om mat var buffén redan ganska tom trots den tidiga timmen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Den alkoholhaltiga delen var dock mest orörd.
 
 
 
 
Jag tillbringade lite tid på att ta en tupplur på min höga soffa, men vaknade av hög borrning från byggarbetsplatsen. När jag vaknade såg jag också att loungen hade fyllts ganska mycket, så jag bestämde mig för att lämna och utforska terminalen istället.
 
 
 
 
Efter att jag passerade invandringen (Bulgarien är fortfarande inte ett Schengenland, men hoppas kunna gå med så snart som möjligt, tillsammans med Rumänien), kom jag in i G-portarna, där det bara fanns en liten tullfri butik öppen.
 
 
 
 
 
 
För det mesta var G-portarna mycket tomare än F-portarna.
 
 
 
 
 
 
Det fanns två restauranger öppna, men jag kollade inte på dem.
 
 
 
Kikar ut genom fönstret, snappade jag en bild av asfalten och såg också OS65 dåna nerför bana 29 på väg till O'Hare.
 
 
 
 
 
 
 
 
Inte mycket social distansering vid porten till AnadoluJet-flygningen till Istanbul Sabiha Gökçen.
 
 
 
 
Tyvärr var Aida-vagnen stängd, så jag kunde inte njuta av en sista Sachertorte innan jag åkte till Bulgarien?
 
 
Jag gick till slutet av piren, och den var helt tom, och utan konstruktionsljud också!
 
 
 
 
I kombination med utsikten skulle jag säga att min nya position var bättre än loungen?
 
 
 
 
 
Efter att ha sett massor av flygningar landa på bana 16 gick jag tillbaka mot min gate.
 
 
 
 
 
 
Flyga mig ner till Sofia var OE-LWE, en 2011-byggd Embraer 195, som tidigare hade flög för Lufthansa CityLine som D-AEBG. Den överfördes till Austrian i mars 2017.
 
 
 
 
 
 
Ombordstigning anordnades i tid och började med personer som behöver hjälp, liksom familjer med små barn, sedan Priority Boarding. Kalla mig old school, men jag är övertygad om att familjer med små barn borde gå ombord efter Business och Priority Boarding, inte tidigare. Som förväntat var ombordstigning kontaktfri, gjordes genom automatiserade ombordstigningsportar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Går ner på jetbryggan.
 
 
 
 
 
Suddigt flygskott.
 
 
 
 
 
Bekräftelse av typen.
 
 
 
 
 
 
 
Jag var hälsning av en trevlig purser som höll en låda med desinficerande våtservetter för oss att ta och tog min plats, 1F.
 
 
 
 
 
Fantastiskt benutrymme vid skottet.
 
 
 
 
 
 
 
Precis som vid föregående flygning fanns inget annat än säkerhetsinstruktionskortet och en  mår illa väska i ryggfickan.
 
 
 
Typisk Embraer PSU.
 
 
 
 
Ett överflöd av Austrian pilar på skottet.
 
 
 
 Flygplanets inträdesområde.
 
 
 
 
 
Mycket fin utsikt över vingen och motorn.
 
 
 
 
 
Vid porten intill låg Austrian A319 med namnet Sofia, som istället för att flyga till sin namne var på väg till Hamburg som OS173.
 
 
 
 
 
 
 
 
Med bara 49 passagerare slutade ombordstigningen strax efter att det började, och när alla var ombord lade kapten Jens sitt välkomnande ombord och meddelade utmärkta flygförhållanden på vår 1h10m-flygning.
 
 
 
 
 
När vi backade ut utförde flygvärdarna säkerhetsinformation.
 
 
 
 
 
Passerar Dash Farm på väg till bana 16.
 
 
 
 
 
 
Lufthansa CityLine CRJ900 'Torgau' förbereder sig för sin korta flygning till München.
 
 
 
 
Passerar OE-LGI, Dash 8 som tog mig från Innsbruck tidigare på morgonen, som redan hade slutfört en rotation till Genève.
 
 
 
 
People's E170 förbereder sitt flyg till St. Gallen-Altenrhein.
 
 
 
 
 
 
 
 
Radar upp.
 
 
 
 
Rullning.
 
 
 
 
 
 
 
 
Lyfta!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Klättrar förbi Schwachdorf bei Wien.
 
 
 
 
 
Slats upp.
 
 
 
 
Höger sväng nära Mannersdorf am Leithagebirge.
 
 
 
Lämna Österrike för första gången sedan början av mars.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den ungerska delen av Neusiedlersee, eller som den är känd på ungerska, Fertő tó.
 
 
 
 
 
En blick tillbaka på den tomma kabinen. Bortsett från mig var det två andra passagerare i Business Class, som satt i 1A och 2A.
 
 
 
 
 
Så snart vi nådde vår första kryssningshöjd på 37 000 fot, skickade flygvärdinnorna ut hälsodeklarationsformulär för alla passagerare att fylla i.
 
 
 
 
 
Balatonsjön.
 
 
 
 
 
Förutom benutrymmet är en annan fördel med att sitta i rad 1 att bordet viks, så om du verkligen behöver gå ut ur din plats under måltidsservicen behöver du inte öppna brickbordet på intilliggande säte.
 
 
 
 
 
I det förflutna har jag varit lite kritisk mot Austrian Airlines, men alla mina hårda känslor försvann när purser serverade lunch.
 
 
 
 
På den korta 70-minutersflygningen (mitt i en pandemi, kom ihåg), gav Austrian en varm måltid. Måltiden bestod av gnocchi med gräddsås och tomater.
 
 
... och en syndigt god chokladkaka.
 
 
 
Måltiden serverades också med ett litet smörpaket.
 
 
 
 
 
... och en våt handduk.
 
 
 
 
 
För att dricka fastnade jag med vatten. Som du kan på bilden erbjöds också varmt bröd och purser kom genom kabinen med brödkorgen flera gånger.
 
 
 
 
Jag tror inte att jag behöver säga hur mycket jag njöt av min måltid? Austrian har den bästa Business Class-catering i Europa, helt enkelt.
 
 
 
 
 
 
Sikt av Sava River i Serbien.
 
 
 
 
 
Kryssar vid 39 000 fot.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Par av Cumulonimbus moln.
 
 
 
 
När vi närmade oss toppen av nedstigningen kom kaptenen över PA ännu en gång för att meddela att vi skulle landa tidigt i Sofia och att vädret var något regnigt och det rapporterades lätta varierande vindar på flygplatsen.
 
 
 
 
Niš, Serbien.
 
 
 
 
 
Vänster sväng mot Sofia.
 
 
  
De södra förorterna till Sofia. Sofia är inte den vackraste staden, och jag brukar inte vara väldigt upphetsad över att åka tillbaka, men efter att ha fastnat i Innsbruck i nästan 5 månader var jag glad att se staden igen!
 
 
 
 
 
Saktar ner under medvindens leg.
 
 
 
 
 
 
Vänd vänster bas.
 
 
 
Iskar Reservoir i fjärran.
 
 
 
 
Vänder final.
 
 
 
 
 
 
Uppradad på finalen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Över omkretsen.
 
 
 
 
 
 
 
Lång bloss.
 
 
 
 
 
Mycket smidig landning på landningsbana 27 klockan 15.02, 12 minuter tidigt, efter en flygtid på 1h11m.
 
 
 
 
 photo screenshot-191
 
 
 
Bromsar.
 
 
photo screenshot-192
 
 
 
 
På banan.
 
 
photo screenshot-193
 
 
 
photo screenshot-194
 
 
 
Taxning till plattan.
 
 
photo screenshot-195
 
 
 
 
photo screenshot-196
 
 
 
Kör in till vår monter nära en Bulgaria Air Embraer 190.
 
 
photo screenshot-197
 
 
 
 
En sista titt på min plats.
 
 
photo screenshot-198
 
 
 
Jag hejdade den charmiga besättningen och var den första personen som gick in i bussen till terminalen.
 
 
photo screenshot-199
 
 
 
 
 
Ett par sista bilder av OE-LWE.
 
 
photo screenshot-200
 
 
 
photo screenshot-201
 
 
 
photo screenshot-202-93987
 
 
 
På väg till terminalen.
 
 
photo screenshot-203
 
 
 
 
photo os797
 
 
 
 
 
 
Vår dirigering tog oss mer eller mindre direkt från Wien till Sofia via Niš, och vi kryssade vid 37 000 och 39 000 fot.Endast 25 personer åkte i bussen från flygplanet till terminalen och den andra 24 följt i nästa buss. Till min stora förvåning samlades inte våra hälsodeklarationsformulär in, och istället fick vi bara frågan varifrån vi kom. Immigration var inte ett problem, och jag gick på trottoaren cirka 10 minuter efter att jag gick av flygplanet. Tack för att du slutade med den här rapporten, tveka inte att lämna en kommentar nedan, och jag hoppas att vi ses om ungefär en månad för returresan!
 
 
 
 
Sammanfattning.
 
 
 
 
Bra service och god mat fick mig att verkligen njuta av detta flyg.+ Vänligt besättning+ Bekväm Embraer-stuga+ Mycket benutrymme och utrymme i rad 1+ Fenomenal catering+ Fin utsikt- Endast en öppen lounge på VIE- Bullriga och trånga SKY Lounge- Ingen underhållning annat än utsikten. Austrians hårda produkt är i princip densamma som alla andra europeiska flygbolag (även om E195 förmodligen är den trevligaste smala kroppen i sin flotta), men deras mjuka produkt är där de verkligen lyser. Om jag måste flyga Business Class i Europa skulle jag definitivt välja Austrian. 
 
 
 
 
 
Kommentera gärna inlägget om ni är intresserad.
 
 
Översatt av: Mattias Östensson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mattias Östensson

Hej. Jag heter Mattias. Jag är 36 år. Jag är född med en CP skada. Jag bor i Kristianstad på ett LSS-boende. Jag älskar flygplan. Enbart trafikflygplan. Jag har flugit mycket i mitt liv. Jag har rest överallt i världen. Flygbolag och flygplatser är också mina intressen. På youtube kollar jag på endast på trafikflygplan som innehåller flygbolag och flygplatser.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela