trafikflygplan.blogg.se

hej jag heter mattias. jag gillar trafikflygplan.

Flyg från London till Belfast

Publicerad 2023-01-30 17:51:00 i Flight Report,

Hej och välkomna till dagens blogg.  Idag kommer bloggen handla om flyg från London till Belfast.

LONDON LUTON 2022

Tja, jag måste säga, i slutet av 2022 är London Luton mycket bättre än London Luton 2016 till 2019!

Och för en gångs skull säger jag inte det på grund av juldekoren som flygplatsterminalen har prydt med!

Utsidan har moderniserats och byggts ut, det pågår nästan inga byggnadsarbeten när jag var där, den nya DART-transportlänken är nästan igång. Sammantaget var det en bra upplevelse på landsidan. Vi hade en kort väntan från att gå till parkeringen för långa vistelser, som kostade £25 för en dag (inte så illa för en "London"-flygplats) till terminalen på den kostnadsfria bussen.

Att åka på airside var säkerheten ganska enkel eftersom det nästan inte fanns någon större väntetid i kön, när jag gick var det en bris med en minut eller två som mest precis innan jag gick in på säkerhetsavdelningen för att få väskorna kontrollerade.

Den enda nackdelen med Luton Airport är hur upptagen det blir i centrala delen av terminalens flygsida, där alla samlas, passande nog för LTN Accountants, runt huvudbutiken och restaurangområdet. Det finns en lounge för flygplatsen som jag kommer att prova en dag i framtiden, men det skulle inte vara fallet idag eftersom jag var en del av en grupp med fyra personer.

Ett Pret-A-Manger-kafé upptog den en gång offentliga sittplatsen vid huvudfönstret som hade utsikt över förklädet, lyckligtvis valde två av sällskapet jag var med att njuta av "Pret"-frukost över easyJet "Bistro", så det gav mig en ursäkt att ta ett fräckt rampfoto med utsikt över Luton före gryningen.

Vi fick snart reda på att vi hade Gate 1, som var en av bussportarna som användes av Luton och det var lite av en vandring, men det kan lätt göras på cirka 10 minuter. Sektionen som håller Gate 1 ligger i vad som kan anses vara en original del av London Luton Airport, eftersom det ser ganska daterat ut jämfört med de mer "moderna gatefaciliteterna" på andra ställen på flygplatsen.

Vi började gå ombord i tid och gick in på bussen. Det var en väldigt tyst flygning (cirka 60 personer av 186 tillgängliga platser) med en kabinfaktor på 32 %.

Youtube klipp.

Klicka på länken.  https://www.youtube.com/watch?v=DRMI8um-t3Q

Vår tur från den avlägsna montern skulle avslöja vårt flygplan för idag som Airbus A320-vd(WL), G-EZWL. Denna Airbus A320 byggdes i juli 2013 (även runt tiden när jag lämnade gymnasiet) och har flugit för easyJet sedan dess, detta flygplan levererades i den gamla färgen med konventionella vingstängsel. Hajarna verkar ha lagts till i slutet av 2013 eller början av 2014, medan den nya färgen målades på detta flygplan antingen i slutet av 2018 eller början av 2019. Den nya stilen easyJet Airbus A320-vd (och tidiga A320-neo-stolar) introducerades i December 2016 då kapaciteten ökades från den ursprungliga konfigurationen med 180 platser till konfigurationen med 186 platser.

G-EZWL var Airbus A320-vd(WL) för morgonens flygning!

Vi gick snabbt ombord och hittade våra platser. Jag fick inte bara en hel rad för mig själv med mitt val av fönsterplats (17A) utan raden till höger var också väldigt tom. TREVLIG!

För att fortsätta min tidigare kommentar om easyJet-kabinen, hade denna Airbus A320 de smala sätena med svart-orange tygöverdrag. Medan de flesta av A320-NEO/A321-NEO-flottan har dessa säten med helt svarta lädersäten, tycker jag att detta är en något bättre sätesdesign. Den ursprungliga easyJet-sätesdesignen finns enbart på Airbus A319-flottan, som inte kommer att se de nyare smala sätena.

easyJet Airbus A320-vd slimline säten med svarta och orangea tygöverdrag.

Det var snart dags att åka och besättningen gjorde den vanliga säkerhetsinstruktionen ombord. Följt av nyheten att alla telefoner var tvungna att stängas av helt på grund av den låga siktavgången från London Luton, var det illa dimmigt. Även om en "dum mupp" vägrade följa instruktionerna ett tag och bråkade med en av flygvärdinnorna om det... Jag ger flygvärdinnan min sympati, den här killen från att höra deras diskussion lät som en total oljesticka...

Jag lyckades filma avgången på min GoPro, som inte hade något Wi-Fi eller utsände signaler från den (det är en ganska gammal modell nu), och inom 10 sekunder efter att vi lyfte från marken hade vi kommit in i de låga molnen . Hett fy, det var lite moln den dagen!

Det dröjde inte länge innan vi slog oss igenom de tunga molnen och vi hade den tidiga morgonsoluppgången i full gång, vilket ledde till några vackra vyer för morgonens skyttelbuss över till Belfast International Airport (alias Aldergrove Airport).

För lite historia: easyJet började tjäna Belfast International 1998 och betjänade flygplatsen med Boeing 737-300 från London Luton Airport. Belfast International Airport är nu ett nätverk med 30 destinationer och bas för easyJet i skrivande stund (december 2022). Belfast har länge varit easyJets huvudfokus för Irland eftersom de inte flyger till Irland och flygbolaget har nyligen påbörjat utvalda operationer inom Storbritannien på närliggande Belfast City Airport.

Skit i morse!

Jag beställde mig en rejäl frukost för den här flygningen. En fin baconrulle med lite ketchup och brun sås och ett varmt te. Detta ingick i en måltidsaffär av flygbolaget för 6 pund, vilket kanske låter dåligt om ett kafé sålde detta, men för flygbolagspriser - jag tillåter det.

Vilken vacker utsikt den morgonen!

Vi började vår anständiga instigning till Belfast International innan vi visste ordet av, som du kan se från ovan hade vi några vackra vyer ut genom fönstret innan vi föll under molnen.

Vädret på det brittiska fastlandet hade gått över till Nordirland, vår anständiga nedfart till Nordirlands landsbygd för Belfast International var moln och dimma bunden tills de sista sekunderna innan vi landade!

Efter en intressant landning taxade flygplanet runt BFS, även om det tog några minuter att ta reda på var vi var tills några fler plan kom i ljus genom den tjocka dimman. Men vi parkerade snart på en avlägsen monter precis framför skylten VÄLKOMMEN TILL BELFAST som var prydd på väggarna i terminalbyggnaden.

Välkommen till Belfast! Panoramafönsterna utgör observationsterrassen, även om den har stängts på grund av pandemin.

Vi lämnade Airbus A320-vd:n så att den kunde ta sig tillbaka till London Luton senare. Vi tog en snabb titt runt BFS Terminal innan vi tog en buss in till centrum. Kolla in den läckra jättemodellen som visas!

SLUTSATS

Bra att ge easyJet en ny damning av 2022, de är ett bra flygbolag att flyga med – men jag får inte flyga med dem så mycket som jag brukade också.

Belfast International är lite mer grundläggande och inte lika trevlig som sin rival Belfast City Airport, men det är en bra flygplats med de nödvändiga faciliteterna. Det är lätt att ta sig till och från med kollektivtrafiken. Jag ser fram emot att visningsområdet öppnas igen nu pandemin är i Storbritanniens backspegel.

EasyJet i London. Planet är en Airbus A320.

G-UZLK - Airbus A320-251N - easyJet

Det var allt för idag. Gå gärna in på min bloggsida. Det finns fler inlägg som jag har skrivit. Ni får gärna läsa dom.

Klicka på länken.  http://trafikflygplan.blogg.se/

Skriven av: Mattias Östensson

Om

Min profilbild

Mattias Östensson

Hej. Jag heter Mattias. Jag är 36 år. Jag är född med en CP skada. Jag bor i Kristianstad på ett LSS-boende. Jag älskar flygplan. Enbart trafikflygplan. Jag har flugit mycket i mitt liv. Jag har rest överallt i världen. Flygbolag och flygplatser är också mina intressen. På youtube kollar jag på endast på trafikflygplan som innehåller flygbolag och flygplatser.